Lansarea albumului “Iconari în Otopeni – ediția a II-a”

17 March 2015

Albumul ICONARI ÎN OTOPENI – 2014 s-a lansat joi, 19 martie, ora 19.00, la Librăria Bizantină, în cadrul vernisajului expoziției Cristina și Andrei Răileanu. Realizat la finalul anului 2014, după derularea ediției a doua a simpozionului național cu același nume, volumul reprezintă o parte esențială a proiectului desfășurat împreună cu Primăria orașului Otopeni și Centrul Cultural “Ion Manu”.

iconari 1

Cea de-a doua ediție a proiectului a fost organizată cu ocazia anului comemorativ dedicat cinstirii Sfinților Martiri Brâncoveni și a propus tema specificului artei și stilului brâncovenesc în iconografia contemporană românească alături de o selecție reprezentativă de iconari din România și Transnistria: Bogdan Verdeș (Galați), Camelia Popa (Otopeni), Cătălin Palamariu (București), Cezar Ivana (București), Cristian Badalan (Galați), Cristina Răileanu (Cluj-Napoca), icoană (Sf. Radu Brâncoveanu), Gabriel Giodea (Craiova), Marcel Furtuna (Iași), Sorin George Nicolae (București), icoană (Maica Domnului  cu pruncul), Vitalie Ciocoi (Chițcani, Transnistria), ieromonah Savatie Baștovoi (m-tirea Noul Neamț, Transnistria), sculptură în lemn (cruce cu Mântuitorul), Ana-Maria Goilav (București), Claudiu Opaina (București), Bogdan Popa (Piscu, Ilfov).

IMG_0263

Coordonat de iconarul Ioan Popa alături de curatorul și istoricul de artă Mădălina Mirea, evenimentul s-a concentrat de această dată asupra unui concept unitar – un Martyricon custructură mobilă, în formula propusă de Lector Dr. Arh. Ana-Maria Goilav, ce a cuprins obiecte liturgice, mozaicuri, panouri pictate și sculptate de participanți. S-au adăugat conferințe ce au adus în discuție aspecte legate de elemente iconografice, stilistice, arhitectonice, imnografice și istorice brâncovenești, alături de Preot Dr. Lector Univ. Jan Nicolae, pictor-restaurator Romeo Andronic, critic de artă Vladimir Bulat și diacon Cornel Coman. De asemenea, evenimentul ce a deschis expoziția a fost însoțit de lansarea filmului “Un chip de lumină – Arhimandritul Ioan, stareţ al mânăstirii Hurezi între anii 1692 – 1726” (editor Iuliana Mateescu).

IMG_0265

Cartea Iconari în Otopeni – ediția a doua surprinde această mișcare vie a întregului proiect, încercând să depășească scopurile punctuale ale desfășurării de ediție și abordând noi perspective alături de reproducerea lucrărilor realizate de iconarii invitați. Și în cadrul publicației, ca și în contextul evenimentului, constituirea unei echipe și a unui fond iconografic legat printr-o aceeasi tematică reprezintă miza unei provocări de a depăși propunerile individuale și de a gestiona la nivel de grup un mod de lucru, caracterul normativ al unei picturi în spiritul și în sensul comemorativ brâncovenesc. Astfel, așa cum Martyricionul reprezintă un bun cultural ce depășește ideea unei colecții de icoane, tot așa și cartea ce însoțeste acest proiect constituie un reper coerent și unitar legat de iconografia românească de astăzi.

Cu un concept editorial ce alătură mărturii din cadrul evenimentului și subiecte de interes iconografic, liturgic, arhitectonic și istoric, având o grafică ce reușește să așeze un echilibru firesc între capitole, imagini și detalii de alcătuire a paginii (semnată de Ioana Bita Giulea) și o realizare tehnică ireproșabilă (Imprimeria Arta Grafică), cartea încearcă și la nivel tehnic să ofere cititorului o întâlnire limpede, pe măsura și în spiritul întregului proiect.

IMG_0270

“Regimul comunist nu a așezat între figurile istorice definitorii pentru identitatea noastră națională pe Constantin Brâncoveanu, pentru că l-a considerat un învins. Celor doi conducători li se povestise sângeroasa scenă a martiriului și au considerat-o de rău augur. Iată de ce abia în 1992 a fost posibil actul reparator al canonizării Brâncovenilor și trecerea lor binemeritată în rândul sfinților care ocrotesc spiritualitatea românească. Avem, așadar, mai puțin de un sfert de veac de când există preocupări în zona precizării unei iconografii a acestor sfinți martiri. Tabloul votiv de la Hurezi, sursa primă și contemporană a chipurilor înfățișate, a contribuit la delimitarea unui cadru. Însă iconarii și melozii au revizitat documentele vechi, arhivele, cronicile, pentru a complini detaliile atât de necesare pentru aducerea mai aproape de noi a acestor repere ferme de credință ortodoxă.

Astăzi, la trei veacuri de la martiriul lor, departe de ideea de a fi fost învinși, Brâncovenii sunt prezențe vii, concrete, figuri cu caracter de exemplaritate.

Chiar dacă manifestările dedicate sfinților martiri vor continua, încercăm, prin cea de-a doua ediție a simpozionului Iconari în Otopeni, să sintetizăm experiența acestui an jubiliar. Care sunt elementele definitorii ale artei brâncovenești, care sunt trăsăturilesine qua non ale iconografiei sfinților, cum și cât din  stilul brâncovenesc – singura contribuție românească majoră la istoria artei universale – se reflectă în arta  contemporană, iată doar câteva dintre dilemele la care căutăm un răspuns.

Vă  invităm să vă alăturați acestui grup de tineri iconari, teologi, istorici de artă și să ne însoțiți în acest demers spiritual, cu frământările omului modern, ancorat în viața cetății, pentru care nevoia de repere duhovnicești este una legitimă și constant afirmată”.
(Mădălina Mirea, curator)

IMG_0260

Albumul Iconari în Otopeni este realizat cu sprijinul Primăriei Orașului Otopeni și al Centrului Cultural ”Ion Manu”.

Parteneri: Librăria Bizantină, Welde Romania, Total Comunicare, WM Outdoor & Indoor Advertising, Filos, La Vulturi

Parteneri media: Igloo, Observator Cultural, Lumea Credinței, Pemptousia, Familia Ortodoxă, Jurnalul de Ilfov, Radio Trinitas, TVR1, Universul Credinței

Pentru orice alte informații: iconariotopeni.blogspot.ro

IMG_0266

Cuprins
Adrese ale altor pagini WEB