Grecia în perioada interbelică: criza societății grecești – 1

8 February 2014

interbelic IN 1

În istoria universală, perioada interbelică este definită ca fiind intervalul de timp cuprins între cele două războaie mondiale. În această perioadă, întreaga lume a fost zguduită de mari schimbări care i-au afectat toate nivelurile de viață, de la nivelul economic până la cel ideologic și social. După Primul Război Mondial, din cauza pruducerii în masă a unei mari cantități de bunuri materiale din partea Statelor Unite ale Americii, s-a creat o falsă impresie de bunăstare[1]. Însă în anul 1929, odată cu declanșarea marii crize economice, s-a năruit și mitul legat de această aparentă bunăstare[2]. Creșterea șomajului și înmulțirea consecințelor sale nefaste, rivalitățile imperialiste dintre diferite state, modificarea structurii sociale, crearea și dezvoltarea mișcărilor muncitorești, apariția unor regimuri totalitare și naționaliste, precum și a unor guverne dictatoriale, toate acestea au constituit cauza principală pentru declanșarea unei noi conflagrații mondiale.

În timp ce, pentru Europa, perioada interbelică a început între anii 1919-1920, odată cu semnarea tratatelor de pace de după Primul Război Mondial, și a ținut până pe data de 1 septembrie 1939, când a avut loc invazia armatelor hitleriste în Polonia[3], pentru Grecia această perioadă a început abia în 1922, odată cu Dezastrul din Asia Mică și cu stingerea Marii Idei[4], și a ținut până în 1940, când a izbucnit Războiul greco-italian[5].

Dezastrul din Asia Mică din 1922 a reprezentat ultima fază a Campaniei Micrasiatice care începuse cu debarcarea armatei elene în Smyrna (2/15 mai 1919) și avea drept scop eliberarea regiunilor locuite în cea mai mare parte de greci[6] și alipirea lor la patria-mamă (Grecia). În această perioadă aproximativ 1.500.000 de greci au fost siliți să-și părăsească pământurile străbune și să se deplaseze în Grecia ca refugiați.

Țara care cu un deceniu în urmă se confruntase cu consecințele Mișcării Alianței Militare (Goudís, 1909), cu Răscoala țăranilor (Kilelér, 1910), cu Războiaele Balcanice (1912-1913), cu o gravă dezbinare la nivel național între «venizeliști» (adepții lui Venizélos) și «anti-venizeliști» survenită ca urmare a stricării relațiilor dintre Venizélos și succesorul său, Konstantínos I (1914-1917), cu excluderea din rândul puterilor Entente Cordiale, cu ororile Primului Război Mondial (1917-1918) și ale Campaniei Micrasiatice (1919-1922), era chemată în acel moment să se confrunte cu încă o problemă: încorporarea refugiaților veniți din Asia Mică în societatea grecească. Încercări de integrare a refugiaților s-au făcut la două niveluri: agricol și rural. De acest proces s-au ocupat o comisie nou înființată (1923) tocmai în acest scop (Comisia de Integrare a Refugiaților)[7] și Fondul de Îngrijire a Refugiaților, înființat în noiembrie 1922[8].

În ceea ce privește primul nivel, foarte importantă a fost Reforma Agrară, care a constat în înstrăinarea obligatorie a terenurilor care până atunci, în marea lor majoritate, erau în mâinile marilor proprietari de pământ. Aceste pământuri, dimpreună cu terenurile publice, au fost împărțite țăranilor și lucrătorilor agricoli, precum și unei mari părți a refugiaților[9]. În cadrul Reformei agrare, un factor determinant nu a fost reprezentat numai de apariția refugiaților, ci și de agitația stârnită în rândul vechilor greci (mari și mici proprietari de pământuri)[10]. Integrarea refugiaților a provocat întârzierea aplicării Reformei agrare, proces care a luat sfârșit abia în anul 1926 în Thessalía și Palaiá Elláda (Vechea Grecie) și puțini ani mai târziu în Makedonía[11].

Rezultatele Reformei agrare au fost însă pozitive. S-a constatat o mare creștere a populației de la sate, a suprafețelor agricole și, implicit, a veniturilor provenite din domeniul agriculturii[12]. De asemenea, un rol pozitiv în Reforma agrară, care s-a încheiat în 1938, au jucat lucrările de îmbunătățiri funciare, crearea unor cooperative agricole, dar și înființarea Băncii Agricole (1929), cu scopul de a finanța producția agricolă[13].

În ceea ce privește integrarea urbană a refugiaților, aceasta s-a dovedit a fi mai dificilă decât cea rurală[14]. Mai exact, spre deosebire de integrarea rurală, cea urbană presupunea numai asigurarea unui acoperiș, nu și găsirea unui loc de muncă. Însă, din nou, planul de asigurare a unei case în mediul urban a întâmpinat mai multe dificultăți decât în mediul rural, din cauza numărului mare de refugiați comparativ cu numărul mic de case disponibile (comunitățile musulmane). Mulți refugiați s-au stabilit în maghernițe în diverse regiuni ale Greciei, creând astfel întregi cartiere de refugiați, precum Výronas, Kaisarianí, Néa (Noua) Filadélfeia, Néa Moudaniá, Kokkiniá, Néa Smyrna, etc. Firește, și în acest caz, un important l-a jucat situația materială a refugiaților. Mai exact, cei care au avut o situație materială bună nu s-au stabilit în maghernițe sau alte apartamente sărăcăcioase, ci și-au construit case proprii. Un astfel de cartier, cunoscut datorită bunăstării locuitorilor săi refugiați, era Néa Smyrna (Atena) sau Kallípoli (Pireu)[15].

La început, refugiații considerau că situația în care se aflau era provizorie și că în scurt timp se vor întoarce la vetrele lor. După semnarea tratatului de la Lausanne (1923), au conștientizat însă că acest lucru nu e cu putință. De aceea s-au orientat spre crearea unor condiții de viață mai bune în locul în care deja se aflau și spre integrarea în societatea autohtonă[16]. Ultima lor dorință s-a dovedit a fi greu de realizat însă, de vreme ce obiceiurile și moravurile acestora au creat o serie de neajunsuri localnicilor, care nu au evizat să-și exprime atitutinea și comportamentul ostil față de ei.

Refugiații au reprezentat un factor important în dezvoltarea și întărirea economiei grecești, întrucât mulți dintre ei erau înstăriți din punct de vedere financiar, aveau o educație aleasă și cunoșteau metode eficiente atât în ceea ce privește cultivarea pământurilor și creșterea animalelor, cât și în ceea ce privește lărgirea comerțului. De asemenea, au ajutat la dezvoltarea meșteșugurilor și a industriei prin deschiderea pieței interne, bazându-se în special pe simțul afacerist, dar și pe dispoziția lor exemplară de a munci din greu[17]. În sfârșit, au contribuit la consolidarea din punct de vedere național a unor regiuni în care populația greacă era în minoritate[18].

Nu trebuie ignorată nici contribuția lor în domeniul cultural. Scriitori, cântăreți și pictori originari din Asia Mică au îmbogățit, prin opera lor, tezaurul culturii și spiritualității elene[19]. De asemenea, au avut un aport considerabil și în sectorul politic și civic, mai ales că s-au numărat printre susținătorii lui Venizélos. Greutățile și necazurile pe care le-au întâmpinat ulterior le-au pus pe seama lui Konstantínos și a aliaților săi. În cadrul alegerilor din 1924, au optat în favoarea democrației. Cert este însă faptul că l-au susținut pe Venizélos chiar și atunci când acesta încerca să creeze și, ulterior, să semneze acordul de prietenie cu Turcia (1929-1930), tratat care, în principiu, îngropa orice nădejde de întoarcere la vetrele străbune sau de a beneficia de vreo despăgubire pentru averile pierdute[20].


[1] Este vorba, desigur, despre o impresie fictivă, bazată exclusiv pe credite bancare.

[2] ] Criza din 1929 a apărut în momentul în care SUA a considerat că găsise un mod optim de a combate sărăcia și de a împlini visul de o viață al majorității cetățenilor americani prin simpla asigurare a unei bunăstări materiale. Această stare de fapt a reprezentat rezultatul consumerismului exagerat al societății, care nu se baza pe posibilitățile economice ale oamenilor de afacere și ale cetățenilor în general, ci pe creditele bancare. Consecința imediată a acestei crize a fost falimentul multor bănci și încetarea împrumuturilor. Imediat, asupra întregii industrii s-a abătut efectul de domino, de vreme ce multe întreprinderi nu puteau face față obligațiilor lor economice. Ca urmare a acestei stări, multe dintre produsele lor au rămas nevândute întrucât lumea nu avea bani să cumpere. Șomajul a atins cote maxime, fapt care a dus la creșterea corupției și la înmulțirea protestelor și nemulțumirilor cetățenilor americani, dar și europeni, întrucât prăbușirea sistemului bancar al Americii a avut repercursiuni imediate și asupra economiei Europei. Cel mai mult de suferit au avut Germania și Anglia, țări a căror economie era dependentă de capitalul american. De cealaltă parte, Franța nu a fost influențată prea mult de efectele acestei crize. Cf. V. Skoulátos, N. Dimakópoulos și S. Kóntis, Ιστορία Νεότερη και Σύγχρονη (Istoria modernă și contemporană), vol. III, Atena 1999, pp. 154-173. Vezi și I. S. Koliópoulos, Νεότερη Ευρωπαϊκή Ιστορία 1789-1945. Από τη Γαλλική Επανάσταση στο Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο (Istoria modernă europeană 1789-1945. De la Revoluția Franceză la Al doilea Război Mondial), ed. Vánia, Tesalonic 2001, pp. 320-337.

[3] Această invazie a marcat izbucnirea unui război european, care, în scurt timp, a căpătat dimensiuni mondiale. Vezi F. K. Vóros, Ιστορία Παγκόσμια και (ιδιαίτερα) Ελληνική κατά τον 20 αιώνα (Istoria universală și, în special, grecească în secolul XX), p. 121, http://siatistanews.gr/Voros/21os-olo.pdf (2012).

[4] Marea Idee s-a născut în secolul XIX și a fost creată de către I. Koléttis. Conținutul acestei idei consta în reconstituirea imperiului bizantin medieval prin contopirea anumitor regiuni, în care predomina elementul grecesc. Cf. K. Paparrigópoulos, Ιστορία του Ελληνικού Έθνους (Istoria Poporului elen), vol. XXV, ed. National Geographic, Atena 2005, p. 10.

[5] Ibidem.

[6] Iată ce declara Venizélos în acest sens: «Grecia nu merge acolo unde nu are bază etnică». Vezi F. K. Vóros, «Μικρασιατικός Πόλεμος» (Războiul micrasiatic), în Θέμα Νεώτερης και Σύγχρονης Ιστορίας από τις πηγές (Istoria modernă și contemporană bazată pe izvoare), OEDV, Atena 1992, p. 298.

[7] E. Georgíou, Θέματα Νεοελληνικής Ιστορίας (Subiecte de Istorie Neo-greacă), ed. Savválas, Atena 1999, p. 195.

[8] Ibidem, p. 190.

[9] K. Mavréas, «Η αποτυχία της Δημοκρατίας» (Eșecul Democrației), în Νεότερη και Σύγχρονη Ελληνική Ιστορία (Istoria modernă și contemporană), III, EAP 1999, p. 268.

[10] H. Hatziiosíf, «Το προσφυγικό σοκ, οι σταθερές και οι μεταβολές της ελληνικής οικονομίας στον Μεσοπόλεμο» (Șocul provocat de refugiați. Constantele și schimbările din economia grecească în perioada interbelică), în Ιστορία της Ελλάδας του 20ου αιώνα. Όψεις πολιτικής και οικονομικής Ιστορίας 1900-1940 (Istoria Greciei în secolul XX. Aspecte din Istoria politică și economică, 1900-1940), ed. Vivliórama, Atena 2009, p. 307.

[11] Ibidem.

[12] K. Mavréas, op. cit., p. 268.

[13] Cf. ibidem, pp. 268-270.

[14] Élsa Kontogiórgi, istoric, susține că s-a dat întâietate integrării refugiaților din punct de vedere agricol, deși marea majoritate a acestora provenea din mediul urban, iar nu rural. Iată cum explică ea motivele: «Criteriile în baza cărora birourile de colonizare alegeau spațiul destinat refugiaților erau de natură economică și național-politică. Crearea unor cartiere (comunități) special amenajate avea drept scop acoperirea golului demografic lăsat atât de războaiele precedente, în care își pierduseră viața destui oameni, cât și de plecarea țăranilor musulmani, mai ales din regiunile producătoare de tutun, astfel încât să fie asigurată continuitatea producției agricole și a plății impozitelor. În special, însă, urmărea menținerea omogenității naționale în Țările Noi, prin întărirea demografică a populației grecești, rarefierea locuitorilor slavofoni care erau stabiliți în partea de Nord și la periferiile provinciei Makedonía și consolidarea din punct de vedere militar a statului.

Până în 1928, au fost înființate 2.085 de așezăminte agricole, în care au fost instalate 145.127 de familii, astfel: 87.084 în 1.088 de așezăminte în Makedonía, 41.828 în 623 de așezăminte în Thráki și 4.962 în 212 de așezăminte în Creta. Restul de familii au fost instalate în celelalte regiuni ale țării». Vezi Élsa Kontogiórgi, «Αγροτική εγκατάσταση» (Revoluția agricolă), în Περιοδικό Ιστορικά της Εφημερίδας «Ελευθεροτυπία» (Secțiunea de Istorie a ziarului Eleftherotypía), 30/08/2001, p. 20.

[15] F. K. Vóros, op. cit., p. 398.

[16] E. Georgíou, op. cit., p. 191.

[17] H. Hatziiosíf, op. cit., p. 307.

[18] F. K. Vóros, op. cit., p. 399.

[19] H. Hatziiosíf, op. cit., p. 295: «Mai exact, refugiații au îndeplinit funcția de catalizator în întreg spectrul vieții statale, contribuind astfel la cristalizarea și accelerarea ideilor și reformelor economice, sociale și politice».

[20] F. K. Vóros, op. cit., p. 399.

Cuprins
Adrese ale altor pagini WEB