Chestiunea primatului – 1. Documentul de la Ravenna și atitudinea Patriarhiei Ruse

10 November 2014

Pe 26 decembrie 2013, Sfântul Sinod al Bisericii Rusiei adopta și publica un text [1], în care era tratată chestiunea primatului în Biserică, așa cum se reflectă ea în textul de la Ravenna [2], un document emis de către Comisia Mixtă de dialog teologic între ortodocși și romano-catolici (13 octombrie 2007). Fără să ne intereseze motivul pentru care delegația rusă nu a fost prezentă la această conferință, în cadrul căreia a fost adoptat documentul cu pricina, sau perioada îndelungată de timp scursă între 27 martie 2007 și 26 decembrie 2013, pe durata căreia Comisia Teologică a Sfântului Sinod al Bisericii Rusiei s-a ocupat de chestiunea primatului și a editat propriul său text, putem face următoarele trei precizări:

1. Sfântul Sinod al Bisericii Rusiei a încredințat analiza acestei chestiuni serioase unei comisii teologice speciale, încă dinaintea adoptării documentului de la Ravenna de către Biserica Romano-catolică și de celelalte Biserici Ortodoxe, întrucât, așa cum aflăm din prologul textului cu pricina, de multe ori, pe durata dialogului, apărea chestiunea primatului.

primat1in

Episcopul Chiril de Avydos şi Mitropolitul Ilarion de Volokolamsk

2. Problema dialogului cu Biserica Romano-catolică, o chestiune atât de serioasă care are de-a face cu învățătura dogmatică eclesiologică, a devenit subiect de studiu pentru organele Bisericii ruse. Acest lucru denotă faptul că, pentru Patriarhia de la Moscova, chestiunea dialogului cu romano-catolicii nu îi privește numai pe membrii reprezentanței care participă la dialog, ci prezintă un interes sporit pentru întreaga Biserică, drept pentru care este studiat ca atare. Dovada acestui fapt îl reprezintă editarea textului cu pricina, care constituie rodul acestui studiu serios.

3. Patriarhia Moscovei își exprimă împotrivirea față de o poziție fundamentală a documentului de la Ravenna, și anume Primatul la nivel mondial. Această împotrivire, pe de o parte diferențează Biserica Rusiei de celelalte Biserici Ortodoxe care au semnat documentul, iar, pe de altă parte, obligă celelalte Biserici fie să apere documentul de la Ravenna, fie să-și revizuiască pozițiile. Este destul de clar că, prin actul de semnare a acestui text, Bisericile Ortodoxe, în lăudabila lor încercare de a cădea de acord cu Biserica Romano-catolică în privința poziției eclesiologice a episcopului Romei – indiferent cine e responsabil de aceasta – își periclitează coeziunea interioară.

Dacă ar fi să rezumăm poziția Patriarhiei de la Moscova, am putea spune că aceasta își concentrează atenția asupra Primatului papal și neagă – în mod just – orice pretenție de stăpânire a episcopului Romei asupra Bisericii universale, atât în primul, cât și în al doilea mileniu creștin. În mod special, în primul mileniu, care constituie și obiectul de studiu al dialogului, episcopul Romei nu avea nici o putere și nici un drept de a interveni în treburile celor patru Patriarhii Răsăritene, care reprezintă unități administrative independente și de sine stătătoare. Importanța canoanelor Sinodului de la Sardica (343), care au căpătat autoritate ecumenică prin canonul II al Sinodului Quinisext, nu pare să preocupe textul rusesc.

Este cunoscut faptul că canoanele primelor două Sinoade Ecumenice [3] au atribuit tronului Romei «primatele de cinste» (presveía timís), punând Biserica Romei prima în ordinea întâietății (prokathedría). Este însă la fel de cunoscut și faptul că, prin canoanele Sinoadelor II și IV Ecumenice [4], au fost atribuite Bisericii Constantinopolului aceleași «primate de cinste», egale cu cele ale Bisericii Romei, plasând-o pe locul secund în ordinea întâietății. Demn de remarcat este faptul că textul Patriarhiei Moscovei nu întreprinde vreo interpretare a «primatelor de cinste» egale ale celor două tronuri – Roma și Constantinopol. Nu face nici cea mai mică referire la acestea.

Referitor la cele expuse mai sus, putem face următoarele precizări:

a) Primatele de cinste au fost acordate anumitor scaune (tronuri) episcopale din anumite locuri, în baza următoarelor criterii: importanța politică și autoritatea bisericească, apostolicitatea tronului și însemnătatea teologică a acelui loc. Așa se explică de ce a fost preferată Alexandria în locul Cartaginei sau Ierusalimul în locul Cezareii Palestinei. Tronurile investite cu aceste primate de cinste își exercitau jurisdicția într-o anumită zonă geografică precis delimitată. Din acest motiv, Zonarás vorbește despre primatele de cinste ca fiind «excelențe de cinste» [5].

În consecință, putem spune că scaunele episcopale, care dispuneau de aceste privilegii, aveau un primat față de eparhiile care intrau sub jurisdicția lor. Este important să înțelegem că izvorul primatelor de cinste era respectivul loc în care se afla scaunul episcopal, iar purtătorul acestora era episcopul întronizat în respectivul loc. Ordinea întâietății în cadrul celor cinci Patriarhii este stabilită de către sfintele canoane, astfel încât astăzi nu poate fi exprimată nici o îndoială în această privință. De altfel, canonul 36 al Sinodului Quinisext [6] reconfirmă această ordine.

Crearea altor Biserici Ortodoxe autocefale în decursul mileniului al II-lea crează multe probleme în ceea ce privește ordinea întâietății. Aceste probleme nu privesc cele cinci Patriarhii, ale căror privilegii au fost stabilite în cadrul Sinoadelor Ecumenice, ci privesc strict Bisericile Ortodoxe apărute ulterior, Biserici care își dispută ordinea înscrierii lor în Dipticele Bisericii. Dipticele nu reprezintă însă izvorul primatelor de cinste și nici al ordinii întâietății, așa cum remarcă și textul Patriarhiei moscovite [7]. Desigur, Bisericile Ortodoxe sunt datoare să cadă de acord asupra ordinii înscrierii lor în Diptice, însă trecerea lor în acest registru nu are nici o legătură cu acordarea primatelor de cinste anumitor scaune eclesiale sau cu stabilirea – de către sfintele canoane – a ordinii întâietății.

b) După întreruperea comuniunii euharistice dintre Roma și Constantinopol (a doua jumătate a secolului XI), primatele de cinste ale primului scaun, adică ale Bisericii Romei, au trecut în posesia următorului scaun din ordinea Sfintelor Diptice, respectiv în posesia Bisericii Constantinopolului – scrie în textul Patriarhiei de la Moscova [8]. Notând apoi mai jos că ordinea nu este stabilită, așa cum a fost menționat mai sus, de Diptice, ci de Sfintele Canoane, textul Bisericii ruse – probabil pentru a respinge revendicările romano-catolicilor asupra anumitor teritorii din cadrul Bisericii universale – consideră că nici conținutul Primatului de cinste la nivel mondial nu este stabilit de canoanele Sinoadelor Ecumenice sau locale [9].

Asta înseamnă că astăzi, la 15-16 veacuri de la decretarea Sfintelor Canoane, în Biserica Ortodoxă încă nu se cunoaște conținutul primatelor de cinste și, mai ales, conținutul primatului celui dintâi scaun, care, până la Schismă, a fost Biserica Romei și Biserica Constantinopolului, care dispuneau de primate de cinste egale (cu mențiunea că cea din urmă a fost desemnată a doua în ordinea întâietății), iar, după Schismă, Biserica Constantinopolului.

(Va urma…)

Note:

[1] http://mospat.ru/2013/12/26/news96344: «Позиция Московского Патриархата по вопросу о первенстве во Вселенской Церкви» (în continuare, Text).

[2] http://ww.ec–patr.org/docdisplay.php?lang=gr&id=848&tla=gr.

[3] Canonul 6 al Primului Sinod Ecumenic. Vezi G. Rállis – M. Potlís, Σύνταγμα των θείων και ιερών κανόνων (Constituția Sfintelor și Dumnezeieștilor Canoane), Atena 1852 (1966), vol. II, 128 și 173.

[4] Rállis – Potlís, op. cit., 173, 280-281 (can. 3 al Sin. II Ec. și can. 28 al Sin. IV Ec.).

[5] Idem, 173.

[6] Idem, 387.

[7] Text, «На уровнеВселенской Церквикак сообщества автокефальных Поместных Церквей, объединенных в одну семью общим исповеданием веры и пребывающих в сакраментальном общении друг с другом, первенство определяется в соответствии с традицией священных диптихов и являетсяпервенством чести».

[8] Text, «В течение первого тысячелетия церковной истории первенство чести принадлежало Римской кафедре5. После разрыва евхаристического общения между Римом и Константинополем в середине XI века первенство в Православной Церкви перешло к следующей в порядке диптиха кафедре- Константинопольской. С тех пор вплоть до настоящего времени первенство чести в Православной Церкви на вселенском уровне принадлежит Патриарху Константинопольскому как первому среди равных Предстоятелей Поместных Православных Церквей».

[9] Text, «Содержательное наполнение первенства чести на вселенском уровне не определяется канонами Вселенских или Поместных соборов».

Cuprins
Adrese ale altor pagini WEB